Thursday, December 28, 2006

kerst etc.

Nou, nou, dat waren me een kerstdagen! Ik heb het eigenlijk heel leuk gehad, al was het wel een beetje raar, zo in mijn eentje ver van huis ;). Eerst heb ik zaterdag al mijn spullen uit mijn kamer op de campus gehaald, want dat moest daar allemaal voor 18.00u weg zijn, omdat de residences van 23 december tot 2 januari gesloten zijn (ja, vind ik ook heel vaag). Roy (klasgenoot) en zijn vrouw Chantal hebben me geholpen met hun jeep, dus in twee keer was alles overgeheveld, en nu staan alle dozen en koffers hier zo lang in het apartement van Martin waar ik zo lang woon - dit tot grote ontevredenheid van zijn poes, die dit overduidelijk geen stijl vindt. Hij meende me dit duidelijk te moeten maken door voortdurend mijn voeten aan te vallen, en toen ik daar op een gegeven moment zat van had en hem met mijn voet wegduwde ging hij een minuut naar mijn been zitten kijken en toen met vier klauwen en zijn bek zeer weloverwogen in mijn kuit hangen...Ja, leuk zo'n poes...Hier beneden een foto van het 'monster' in ruste, haha! ;) De foto is wat donker, maar dat komt omdat ie heel erg chagrijnig wordt van de flits, en het hier een heel erg donker kelderapartement is....

Zondag werd ik door dezelfde Roy en Chantal meegenomen naar het kerstavondfeest bij haar familie in Gatineau (in Quebec), en dat was echt superleuk. Het was erg levendig, haar familie deed me sterk denken aan mijn gastfamilie uit Venezuela, luid, vrolijk, flauwe grappen met elkaar uit halen, de kleine kinderen enorm verwennen, veel muziek en veel eten. Alleen de hoeveelheid genuttigde whisky was beduidend minder ;)! Ze hadden een pooltafel in de kelder, en we hebben een pooltoernooi gehouden, waarbij ik met Roy een team vormde en we tot mijn stomme verbazing nog wonnen ook... Niet echt dankzij mijn bijna totaal weggeroeste poolkwaliteiten - ik denk dat de laatste keer dat ik had gepoold toch zeker 10 jaar geleden was- maar toch: ik scoorde wel het uiteindelijke winnende punt! ;) Verder was er die avond een volkomen onbegrijpelijk kadospel met bruine papieren zakken met kleine kado's erin en een 'garage gift exchange' waarbij iedereen iets ingepakt moest meenemen wat hij niet meer wilde hebben en daar werd dan ook een of ander spel mee gespeeld (gelukkig voor mij hadden Chantal en Roy voor mij iets ingepakt, want ik heb hier zes dozen en twee koffers met spullen, maar dat zijn nou precies de dingen die ik wél nog wil hebben!). Ze hadden ook echte kadootjes voor elkaar gekocht, en tot mijn verbazing (en ontroering ook wel een beetje) had iedereen ingelegd om voor mij ook wat te kopen...Ik kreeg dus een heel erg mooie chinese theepot met theekommetjes, en thee, en een blik met 'turtles', een soort traditionele kerstchocolaatjes... Ik had voor Roy en Chantal ook kado's gekocht gelukkig, dus ik stond niet helemaal met lege handen! Erg leuk allemaal dus!

Vervolgens ben ik op kerstmorgen uit een soort nostalgie naar de mis gegaan en 's avonds werd ik opgehaald door Bruce, de zoon van mijn andere klasgenoot Bob en zijn vrouw Ann, omdat ik was uitgenodigd voor hun kerstdiner. Hun dochter was samen met haar vriend over uit Schotland, waar zij haar PhD doet, en het was erg gezellig. Ik had voor hun, dankzij een idee van mijn vader, een sudoku bordspel gekocht en een grote doos handgemaakte bonbons, en dat vonden ze geloof ik erg leuk. Ik kreeg van hun ook nog een kado, een boek 'At War's End' van Roland Paris, waar ik erg blij mee ben. Het kerstdiner was erg gezellig en lekker, traditionele kalkoen, sweet potatoes, aardappelpuree, doppertjes-worteltjes en cranberry sauce en voor toe: de echte traditionele christmaspudding van het soort dat als een baksteen in je maag ligt. Toen ze me naar huis reden sneeuwde het zelfs, dus toch nog een heel klein beetje een witte kerst... ;) Hun dochter is erg aardig, zij doet een PhD in pedagogie, onderwijs voor inuit in Nunavut (noord Canada), ze weet echt superveel over de leefwijze daar. Erg cool!

Almetal dus een erg geslaagde kerst. Op 26 december, hier 'boxing day' is het hier officieel geen kerst meer, maar begint de uitverkoop. Omdat ik allemaal horrorverhalen had gehoord leek het me leuk om in een klein anthropologisch onderzoekje dit fenomeen eens participatief te gaan observeren, maar daar was ik na een kwartiertje al weer vanaf: het was echt een RAMP!!! Mensen rukken elkaar dingen uit de handen, lopen andere mensen omver, allemaal om de beste koopjes te krijgen...Ben snel weer gevlucht!

Gisteren ben ik naar het museum voor Civilizations terug gegaan, daar was een tentoonstelling over Petra, die helemaal uit de rotsen gehakte stad in Jordanië. Was erg cool en de rest van het museum was ook leuk. 's Avonds heb ik Sean geholpen met opruimen in zijn nieuwe apartement, omdat hij daar aan het schilderen was geweest en wel een handje hulp kon gebruiken voor de enorme puinhopen die hij al doende had achtergelaten...

Het is hier nu weer koud, graad of 10 onder nul, terwijl het gisteren nog 5 graden boven nul was, het weer verschilt hier op het moment per dag, met soms wel 15 graden verschil. Het nieuws was vanmorgen aan het klagen dat die global warming toch echt de hele boel op zijn kop zette, maar ja, daar weten jullie natuurlijk alles van (ik hoor tenminste vanuit Nederland ook steeds gemopper over het weer ;) ). Ach ja...

Als het goed is krijg ik deze week nog de sleutel van mijn nieuwe apartement, heb echt heel veel zin in mijn eigen stekkie! :) Zodra ik daar geinstalleerd ben zal ik wat foto's op mijn blog zetten!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home