Tuesday, September 12, 2006

Ik was er al bang voor: dagelijkse updates ga ik niet volhouden! Ik heb het nu al druk maar het gaat nog veel drukker worden, er komt een enorme hoeveelheid werk op me af! Het weekend was leuk, zaterdagavond wezen stappen in een Irish Pub, leuke nieuwe mensen leren kennen. We waren met dezelfde vier PhD studenten als donderdagavond en de vrienden van een van hen. De vrouw van een van mijn medestudenten was er ook, die was echt heel erg aardig, en het was wel prettig om er ook nog een vrouw bij te hebben! Omdat de laatste bus al vrij vroeg terug ging werd ik door een vriend van mijn 'classmate' met de auto thuis gebracht, maar die kwam op weg naar buiten een stel vrienden tegen die hij al heel lang niet gesproken had, en waarvan er twee in nederland hadden gewoond, dus die begonnen meteen allerlei schunnige dingen te roepen in het Nederlands. Waarom leren Nederlanders buitenlanders toch altijd de schunnigste zinnetjes????
Zondag beetje uitgeslapen, hard gelopen, gelezen, en 's avonds uitgerust met een film ('v for vendetta') en een pizza met een stel van mijn 'class' bij een van hen thuis, toen nog in een discussie beland, daardoor bus gemist en toen met een taxi terug naar Carleton moeten gaan...het begint me nu al te irriteren dat ik zo ver van iedereen vandaan woon! Gelukkig viel de prijs van de taxi mee, 12 dollar voor een rit van een kwartier...dat zou je in Nederland toch niet lukken midden in de nacht!
Maandag begon mijn derdejaars economie vak, 'Introduction to Economic Development'. Er zijn gelukkig nog meer mensen die dat vak moeten doen, dus we zaten daar met zijn drieën, en ik geloof niet dat het een heel groot probleem gaat worden, we kregen nu een lezing van een uur over waarom armoede allemaal slecht is... Tja... De rest van de tijd voorbereidingen voor de les van dinsdag gedaan, en daarna 's avonds aan de praat geraakt met mijn huisgenootje, wat erg gezellig en leuk was. We blijken een heleboel gemeen te hebben, dus ik geloof dat ik het wat dat betreft echt getroffen heb!
Vandaag had ik mijn eerste yogales van 9.30 tot 11.00, waarna ik een half uur had om me om te kleden, koffie te halen en naar mijn eerste drie uur durende college kwantitatieve methodes te gaan (uiteraard helemaal aan de andere kant van de campus). Nou, dat vak wordt nog een behoorlijke kluif! (vandaar dat ik vandaag zo kortaf was op skype mam, mijn hoofd was echt erg moe, sorry!). We moeten leren om te werken met EVIEWS of STATA, en dan een kwantitatieve research paper schrijven van publiceerbare kwaliteit. Dat betekent dat we zelf een vraag moeten bedenken, hypotheses moeten maken om die vraag te kunnen beantwoorden, een dataset moeten vinden (we hoeven hem niet zelf te maken) waarmee we die hypotheses dan weer kunnen testen...en dan vervolgens het hele onderzoek uit voeren.... en dat allemaal van een niveau dat zo in een tijdschrift zou kunnen verschijnen...Of we maar even voor over twee weken met een vraag en een database willen komen...dat wordt een heleboel preliminary research de komende paar dagen! Dus ik was net aan het proberen om uit te vinden welke zoekmachines de bieb hier allemaal heeft, en welke tijdschriften ze hebben en of ik die misschien vanaf mijn kamer kan downloaden...maar helaas ik zal er toch echt voor naar de bieb moeten.
Wel een beetje jammer dat de twee programma's die we nu gebruiken nou net weer niet SPSS zijn, vooral omdat dat het programma is waarmee ik zal moeten werken als research assistant...dus ik heb het twijfelachtige genoegen om met drie programma's om te moeten leren gaan... :S
Vanavond mag ik mij gaan verdiepen in Imre Lakatos en zijn ideeën over wat wetenschap is voor het college van donderdag, plus nog wat literatuur van anderen, kleine 300 pagina's...ze houden hier wel van een beetje stevige aanpak. Vrijdag ga ik samen met mijn huisgenootje een winterjas kopen, zij moet er ook nog een hebben en het wordt hier nu 's nachts al behoorlijk koud (graad of 6), dus het kan geen kwaad om er nu al eens naar te gaan kijken!
Maar nu eerst maar even iets eten!

1 Comments:

At 12:06 AM, Blogger Vincent said...

Jeetje wat een drukte: Hard werken hoor! Maar gelukkig heb je ook nog wat tijd om mensen te leren kennen. Goed om te lezen dat je alweer enigszins in je "normale" ritme komt (belachelijk hard werken, sporten, gezelligheid, bekaf naar bed) zo ging het hier vaak ook al toch?

 

Post a Comment

<< Home